top of page

mit tory ustnej (43) – niezłomna tradycja

twierdzenie 43 (12) siła tradycji – wpływ psychologiczny כוחה של מסורת – השפעה הפסיכולוגית.

jak piszą eitan bar (איתן בר) i golan broszi (גולן ברושי) autorzy omawianej tu książki (mit tory ustnej - מיתוס התורה שבעל פה), kiedy rabin akiva ukuł to wyrażenie - מָסֹרֶת, סְיָג לַתּוֹרָה masoret sejag latora – tradycja to ogrodzenie dla tory, wątpliwe, że zakładał jaki wpływ będzie miała tradycja na przyszłe pokolenia. tysiące lat władztwa halachy w świecie żydowskim zdołało, niemal całkiem wymazać z judaizmu wpływy wszelkich innych nurtów w okresie drugiej świątyni. dwa tysiące lat temu sekta faryzeuszy פרושים peruszim, zawładnęła światem żydowskim i odtąt judaizm utożsamiany jest z tradycją rabiniczną w pełnym zakresie przepisów i praw (halach), symboli i zwyczajów. nie pomagają logiczne argumenty, dowodzące że nie ma żadnej tory ustnej, powiedzianej na głos z nieba na górze synaj. już dwa tysiące lat tradycja ta psychologicznie związana jest z duszą żydowską, z gruntownym praniem mózgu, czy jak to określa psychologia – efektem potwierdzenia. czyli, nieważne jakie są fakty, człowiek przekonuje sam siebie, że winien wierzyć, nawet jeśli okazuje mu się fakty tej wierze przeczące.

naród żydowski tkwi w tej tradycji i najwyraźniej trudno mu się od niej uwolnić.


25 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page