top of page

mit tory ustnej (21) – kobieta nieczysta

twierdzenie 21 נִדָּה nida. rabin efraim kachlon אפרים כחלון twierdzi, że skoro w tora mówi, że kobieta ma comiesięczne upławy, a nie napisano skąd, to konieczna jest nam do tego tora pisana. czyli, że to jest dowód na jej istnienie. autorzy omawianej tu książki eitan bar i golan broszi (mit tory ustnej - איתן בר, גולן בשורי: מיתוס התורה שבעל-פה) zauważają, że kobiety nie potrzebują tory do tego, by wiedzieć skąd mają comiesięczne upławy. przecież już sara, żona abrahama wiedziała co miała wiedzieć.

talmudyści szeroko rozpisują się o menstruacji, czyniąc z kobiety nieczystą w okresie i po ustaniu krwawienia i nieczystymi wszystkich, którzy mają z nią kontakt. profesor beniamin mazar udowadnia, że prawa tyczące nida w biblii, są zrozumiałe i bez tradycji rabinicznej, a poglądy o wpływie krwawienia na nieczystość kobiety, znane były od dawna w innych kulturach, zwłaszcza tych prymitywnych.

przy tym, wiemy, że rabini są przekonani, że kobieta musi cierpieć z powodu grzechu jaki popełniła w raju, niby to przelewając krew mężczyzny. sądzą, że menstruacja to przekleństwo i kara, i nawet grożą, że kobieta, która nie spełni przykazań nida, umrze podczas porodu.

autorzy książki rozpisują się o tym szerzej, a my przytoczymy jeszcze tylko jedna kwestię, że chociaż rabini w imię tory ustnej przytaczają rozmaite prawa i reguły dotyczące tak zwanej mykwy, zbiornika z wodą do rytualnego zanurzania się i obmywania, że niby bóg przekazał je wszystkie ustnie mojżeszowi, a ten podał dalej, to przecież długi czas mykwy po prostu nie istniały, a kobiety do higieny wykorzystywały wszelkie naturalne zbiorniki wody stałej i bieżącej.



31 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page