top of page

komentarz do tory (48) – dość dyktatury tory

szoftím שופטים sędziowie (pwt. 16,18-21,9). zgodnie z tytułem tego fragmentu, tora nakazuje korzystanie z usług sędziów i to takich, którzy nie biorą łapówek. takie jest prawo tory, ale życie zna chciwość i praktycznie to prawo jest i będzie zawsze martwe. inne prawo nakazuje martwy stan przez ukamienowanie tych, którzy mają innego boga niż chcą hebrajczycy, w których musi z polecenia boga budzić odrazę mój drzewniany bożek i którzy muszą mnie za to ukamienować. takie jest prawo tego fragmentu tory. a jeżeli do tego nie słuchasz się kapłana albo sędziego, to muszą cię zabić. to nie jest dość dobre prawo, by je uznać dzisiaj za właściwie.

lepszym jest prawo miast schronienia, gdzie zabójca nieumyślny (jak on sam twierdzi) może przeczekać do rozprawy, by go mściciel krwi nie dopadl. szanowanie granic sąsiada też jest dobre, a także konieczność powołania dwóch świadków, a jeśli któryś jest fałszywy, to go ukarać należy. a także, jeśli zbudowałeś dom, w którym jeszcze nie mieszkałeś albo masz winnicę i jeszcze nic z niej nie sprzedawałeś, to cię nie wezmą na wojnę. te są dobre prawa.

ale niedobre są wojny i jej prawa. więc nie wywołuj wojen, by proponować pokój. nie zabijaj mężczyzn, by wziąć sobie kobiety, dzieci i bydło. to jest prawo boga z tory, ale dzisiaj to nie jest prawo dla człowieka. podobnie, nie rzucaj klątwy na sześć ani nawet na jeden naród. tora mówi, że możesz zabić człowieka za jego poglądy i wartości, ale nie wolno – mówi tora - podczas oblężenia miasta ścinać drzew owocowych. człowieka tak, drzewo nie. czy to dobre prawo? przecież nie wolno ani zabijać ani oblegać ani ścinać drzew owocowych dla potrzeb oblężenia. zatem ten fragment tory także idzie do korekty, zamiast do ławek szkolnych. nie jest miło, kiedy rzucają w nas kamieniami, prawda?

(foto: kronikidziejow pl)



15 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page