tazrija תזריע (chabad pl: wydała płód, urodziła. pardes lauder: zajdzie w ciążę) (kpł. 12,1 – 13,59) – fragment tory zajmuje się oczyszczaniem rytualnym kobiety, która zajdzie w ciążę i po urodzeniu dziecka płci męskiej זָכָ֑ר zachár, musi dokonać tygodniowego rytualnego oczyszczenia, podobnie jak w cyklu comiesięcznym. w przypadku urodzenia dziecka płci żeńskiej נְקֵבָ֣ה nekewá, jest skażona i oczyszcza się dwa tygodnie. tora zajmuje się tu także postępowaniem wobec zmian chorobowych na skórze, wrzodami, plamami na ubraniu. zwie się to caraát צָרַ֖עַת i uznaje za trąd, choć nie wiadomo co to jest. chory podlega kwarantannie (dzisiaj to się zwie בידוד bidúd), tygodniowemu odosobnieniu poza obozem. plamy na ubraniu wycina się, a gdy są przerzuty, ubranie trzeba spalić. więcej ciekawych szczegółów znajdziecie w postach, gdy zajmowaliśmy się torą dwa lata temu (tu aktualnością jej przykazań) i rok temu (tu jej moralnością i etyką). na przykład, że jest w tym fragmencie siedem przykazań i żadne z nich nie przetrwało próby czasu.
tora została dana żydom i żadnemu innemu narodowi, tak uważają żydzi. dlatego zagadnienie jej aktualności i przydatności jest problemem żydów, ale tylko tych, którzy jeszcze żyją tamtym światem. patrząc z zewnątrz można jedynie dziwić się im, że nie zauważają wielkiej przepaści między światem tory sprzed tysięcy lat a światem dzisiejszym. prawda, że są różne? poza drobną częścią, którą warto zachować. ale nie więcej. co ciekawe znacząca większość żydów torą nie zajmuje się wcale.
Comments