komentarz do tory (2) samozniszczenie

noach נח (bereszit, rdz 6,9-11,32). historia potopu jest kompletnie fantastyczna, włącznie z logistyką wydarzenia. i kompletnie realna. choć trudno wyobrazić sobie życie ludzi i zwierząt na arce, to historyczny potop mógł się zdarzyć. i może zdarzyć się w każdej chwili. ale bóg obiecał, że się nie zdarzy, a rabin boaz pash (pasz) בועז פש zauważył: chociaż ludzie zasługują na zagładę, woda nigdy już nie stanie się potopem, by zniszczyć wszelkie stworzenia (boaz pash: szepty krakowskich rabinów : komentarze do tory. – kraków 2009, s.28).

bóg obiecał już więcej nie niszczyć świata, bo człowiek zawsze będzie skłonny do zła. 9,3 pozwolił ludziom jeść, oprócz roślin, także zwierzęta. 9,9 bóg zawarł przymierze z noem, którego znakiem jest tęcza na obłoku. rabini uznali, że wśród 613 przykazań tory, siedem to prawa noego, obowiązujące tak żydów, jak nie żydów, wierzących i niewierzących (w nawiasach numery przykazań): 1 zakaz bałwochwalstwa עבודה זרה awodá zará (26-29), 2 zakaz bluźnierstwa ברכת ה' birkat haszem (70), 3 zakaz rozlewu krwi (zabójstwa) שפיכות דמים szfichút damím (34), 4 niemoralne stosunki גילוי ערויות gilúji arajót (35), 5 zakaz rabowania גזל gezel (224, 228), 6 zakaz spożywania mięsa żywego zwierzęcia (okrucieństwa) אבר מן החי ejwár min hacháj (452), 7 nakaz organizacji sądów בתי דינים batej diním (58, 490). 11,1 ludzie żyli na całej ziemi i mieli jeden język שָׂפָ֣ה אֶחָ֑ת safá achát. 11,4 powiedzieli: zbudujemy sobie miasto i wieżę, sięgającą (dosłownie: jej głowa) nieba נִבְנֶה־לָּ֣נוּ עִ֗יר וּמִגְדָּל֙ וְרֹאשׁ֣וֹ בַשָּׁמַ֔יִם. 11,7 bóg pomieszał נָבְלָ֥ה nawlá, języki. 11,9 dlatego wieża zwie się בָּבֶ֔ל bawel. 18,21 noe napił się wina i obnażył się. 18,22 zobaczył to noe i 18,25 go przeklął חָלִ֨לָה לְּךָ֜ מֵעֲשֹׂ֣ת chalila lechá maasót (obyś nie czynił nic). a przecież za pijaństwo winien przekląć siebie.

do dziś ludzie przykazań nie przestrzegają i nie dogadują się, a za skutki swoich słabości obwiniają innych.

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc