komentarz do tory (19) – kaplica oraz utensylia

trumá תְּרוּמָ֑ה danina (wj. 25,1-27,19). mojżesz mówi, że bóg chce, by ludzie ofiarowali co tam mają, na intencję budowy (słowami marka pieli) kaplicy polowej i jej wyposażenia, między innymi złotej menory מְנֹרַ֖ת זָהָ֣ב menorat zahaw oraz ołtarza הַמִּזְבֵּ֖חַ hamizbeach, a także innych przedmiotów służących oddawaniu czci bogu niewidzialnemu, o którym mówił mojżesz. więcej treści, w tym treści służących człowiekowi w dzisiejszym świecie, tutaj nie ma.

jak pamiętamy, sprawa skończyła się na budowie świątyni w jerozolimie, którą wróg zburzył, a żydzi znów odbudowali, a wróg znów ją zburzył i tak zostało po dziś dzień i znów działa grupka marzycieli, chcących odbudować świątynię wraz z jej utensyliami i składaniem na jej ołtarzu ofiar z zabijanych zwierząt.

jeśli trzeba czytać ten fragment tory publicznie, to chyba tylko, by wspomnieć pradawne dzieje i skonstatować: nigdy więcej. są na świecie też inne drogi, którymi dzisiaj część judaizmu chadza.

18 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc