czas hioba

dzisiejsza sobota, w czasie święta sukot סוכות, to jeden dni powszednich czasu świątecznego (zwanych חול המועד chol ha moéd). to dni pomiędzy dniami świątecznymi tego święta. jest to dzień powszedni, ale to jednak sobota, która sama w sobie jest najważniejszym świętem. w tenże chol hamoéd, wśród wielu zwyczajów (różne są u żydów aszkenazyjskich עשכנזים aszkenazím i sefardyjskich ספרדים sfaradím) czyta się księgę hioba איוב ijów, co samo w sobie jest znacznie umoralniające, przypominając człowiekowi, że niczym jest na tym świecie i nie powinien się wywyższać na innych.

kolejna i zarazem ostatnia część naszego cyklu moral-etyka co tydzień (50), pojawi się zatem 28 września, w ósmy, dodany przez rabinów dzień święta sukót trwającego według biblii dni siedem. jest to dzień radości tory שמחת תורה simchát torá, kiedy czyta się ostatni fragment tory, a nazajutrz czytanie tory rozpoczyna się od nowa.

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc