moral-etyka co tydzień (40) zabić obcych kochać wrogów odmówić sobie

Zaktualizowano: 2 sie 2021

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. fragmenty tory 44. dewarim דברים (pwt. 1,1-3.22).

1,34 bóg usłyszał głos ich rozmów rozgniewał się i przysiągł וַיִּשְׁמַ֥ע יְהֹוָ֖ה אֶת־ק֣וֹל דִּבְרֵיכֶ֑ם וַיִּקְצֹ֖ף וַיִּשָּׁבַ֥ע לֵאמֹֽר waiszmá jhwh (bóg) et-kol diwreihém waikcóf waiszwá lomár. (że nikt z tego złego pokolenia nie ujrzy ziemi, choć wcześniej przysiągł im ją zobaczyć).

2, 34 przeklęliśmy wszystkie miasta, zabiliśmy kobiety i dzieci,nie zostawiliśmy ocalonych וַֽנַּחֲרֵם֙ אֶת־כׇּל־עִ֣יר מְתִ֔ם וְהַנָּשִׁ֖ים וְהַטָּ֑ף לֹ֥א הִשְׁאַ֖רְנוּ שָׂרִֽיד׃ wanacharém et-kol-ir metím wehanaszím wehatáf lo hiszárnu saríd.

3,6 i zgładziliśmy ich tak jak zrobiliśmy sichonowi, królowi cheszbonu, zburzyliśmy całe miasto, zabiliśmy kobiety i dzieci וַנַּחֲרֵ֣ם אוֹתָ֔ם כַּאֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֔ינוּ לְסִיחֹ֖ן מֶ֣לֶךְ חֶשְׁבּ֑וֹן הַחֲרֵם֙ כׇּל־עִ֣יר מְתִ֔ם הַנָּשִׁ֖ים וְהַטָּֽף wabacharém otám kaaszér asinu lesichón melech cheszbón hacharém kol-ir metím hanaszím wehatáf.

mesilát jeszarím מסילת ישרים – dzieło chaima moszego (mojżesza) luzzato (1707-1746, poświęcone moralności i etyce, opublikowane w 1740, stało się wkrótce jednym z głównych tekstów studiowanych w uczelniach ruchu musaryzmu מנועת מוסר w europie wschodniej. po polsku w tłumaczeniu z angielskiego andrzeja borowskiego, wydał w 2005 pardes lauder).

oderwanie/odcięcie הפרישות hapriszút – być oderwanym i oddalić samego siebie od rzeczy, to znaczy, zabronić samemu sobie rzeczy dozwolonych להיות פורש ומרחיק עצמו מן הדבר, והיינו, שאוסר על עצמו דבר היתר lihijót porész umarchík acmó min hadawár wehajenó szeasúr al acmó dawár hejtér.

jezus ישוע (łk 6,27) miłujcie wrogów swoich, czyńcie dobro nienawidzących was אֶהֱבוּ אֶת אוֹיְבֵיכֶם, הֵיטִיבוּ עִם שׂוֹנְאֵיכֶם ahawú et ojewejchém, hejtiwú im sonejchém.

8 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc