tora co tydzień – szoftím. cz. 1

czterdziesty ósmy (pwt. 16,18-21,9) fragment tory na kolejny tydzień. z 613 przykazań [nakazów i zakazów] תרי"ג מצוות tarjag micwot, poznaliśmy dotąd 490, a z nich 136 uznaliśmy za aktualne. Ze względu na nierówną ilość przykazań we fragmentach, od poprzedniego tygodnia, kolejne fragmenty prezentujemy w częściach. W obecnym fragmencie jest 41 przykazań, w tej części prezentujemy 19, a z nich 4 uznajemy za ważne.

pierwszy przekład tekstu tory pochodzi z tory pardes lauder, a kolejne z:

wujek – biblia wujka, jakub wujek (1599, katolicki).

bt – biblia tysiąclecia, wielu autorów (1965, katolicki)

romaniuk – biblia warszawsko-praska (1997, katolicki)

cylkow – tora, izaak cylkow (1883, żydowski)

śtb – śląskie towarzystwo biblijne, władysław karbowicz, podstawa: cylkow (2012, protestancki)

(przekłady według www.bibliepolskie.pl)

491/137 szoftím weszotrím titén lechá שֹׁפְטִ֣ים וְשֹׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ wyznaczysz sobie siędziów i strażników prawa.

wujek: sędzię i urzędniki postanowisz.

bt: ustanowisz sobie sędziów i urzędników.

romaniuk: ustanowisz sędziów i urzędników.

cylkow: sędziów i urzędników ustanowisz sobie.

śtb: ustanowisz sobie sędziów i urzędników.

492-493/137 lo-titá lechá aszerá kol-éc ecel mizbéach jhwh | weló-takím lechá macewá לֹא־תִטַּ֥ע לְךָ֛ אֲשֵׁרָ֖ה כָּל־עֵ֑ץ אֵ֗צֶל מִזְבַּ֛ח יְהוָ֥ה | וְלֹא־תָקִ֥ים לְךָ֖ מַצֵּבָ֑ה [nigdy] nie zasadzisz dla siebie drzewa bałwochwalstwa | nie postawisz sobie pomnika.

wujek: nie będziesz sadził gaju i wszelkiego drzewa przy ołtarzu Pana, Boga twego | ani postawisz słupa.

bt: nie ustawisz aszery z żadnego drewna koło ołtarza pana | nie postawisz sobie steli.

romaniuk: nie będziesz ustawiał aszery ani nie posadzisz żadnego drzewa | nie będziesz także wznosił żadnej z tych stel.

cylkow: nie sadź sobie gaju z jakichbądź drzew przy ołtarzu wiekuistego | ani wystawiaj sobie posągu.

śtb: nie sadź sobie gaju z jakichkolwiek drzew przy ołtarzu wiekuistego | nie wystawiaj sobie posągu.

494/137 dotyczy składania ofiar.

495-496/140 weasíta al-pi hadawár aszer jagídu lechá | lo tasúr min-hadawár aszér jagídu lechá jamín usmól וְעָשִׂ֗יתָ עַל־פִּ֤י הַדָּבָר֙ אֲשֶׁ֣ר יַגִּ֣ידֽוּ לְךָ֔ | לֹ֣א תָס֗וּר מִן־הַדָּבָ֛ר אֲשֶׁר־יַגִּ֥ידֽוּ לְךָ֖ יָמִ֥ין וּשְׂמֹֽאל

wujek: i uczynisz wszystko, coż tobie powiedzą | nie pochylając się ani na prawo, ani na lewo.

bt: zastosujesz się do orzeczenia, jakie ci wydadzą | nie zbaczając ani na prawo, ani na lewo.

romaniuk: postąpisz dokładnie tak, jak oni ci powiedzą | nie zbaczając ani na prawo, ani na lewo od tego.

cylkow: i postąpisz według wyroku, który ci ogłoszą | nie zboczysz od słowa, które ci powiedzą, ani na prawo, ani na lewo!

śtb: i postąpisz według wyroku, który ci ogłoszą | nie zboczysz od słowa, które ci powiedzą ani na prawo, ani na lewo.

497-499/140 przykazania dotyczą żydowskiego króla.

500/140 weló jaszíw et-haám micráima וְלֹֽא־יָשִׁ֤יב אֶת־הָעָם֙ מִצְרַ֔יְמָה żeby nie przywiódł ludu z powrotem do micrajim.

wujek: nie nawroci ludu do ejipta.

bt: nie zaprowadzi ludu do egiptu.

romaniuk: nie prowadzi swojego ludu do egiptu.

cylkow: ani zwraca ludu do micraim.

śtb: nie zawraca ludu do micraim.

501-503/140 przykazania dotyczą króla.

504-509/140 przykazania dotyczą lewitów i kapłanów

5 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

moral-etyka co tydzień (14) – bóg dręczy ludzi

tora תורה (pięć pierwszych ksiąg biblii), fragment (14) waerá (wj. 6,2-9,35). pirkej awot פרקי אבות traktat miszny. wj. 7,20 aharon podniósł laskę i jehafchú kol-hamaím aszér-bajeór ledám יֵּהָ֥פְכ֛וּ כּ

moral-etyka co tydzień (12) – nie osądzaj

tora תורה (pięć pierwszych ksiąg biblii), fragment (12) wajéchi (rdz. 47,28-50,26). przekłady polskie: (sandauer) – artur sandauer. bóg, szatan, mesjasz… i (1977). (pardes lauder) – tora pardes lauder

© hebrajska kafé projekt | hebrajskakafe@gmail.com

 

563 pne – budda – siddhartha gautama בודהה - סידהארטהה גאוטמה  – inicjator buddyzmu | 100 stary testament תנ"ך – kanon judaizmu | 120 nowy testament ברית החדשה – kanon chrześcijaństwa | 500 talmud תלמוד – komentarz to pięcioksięgu | 1541 wujek – jakub wujek – polski ksiądz, tłumacz biblii | 1700 beszt – światło ogniska - baal szem tow  - israel ben eliezer ישראל בן אליעזר – inicjator chasydyzmu | 1787 kocker rebe – światło prawdy - menachem mendel morgensztern מנחם מנדל מורגנשטרן – rabin w kocku | 1798 mickiewicz – adam mickiewicz – poeta, dramatopisarz polski | 1810 salanter – światło sumienia - israel lipkin misalant ישראל ליפקין מסךנט. inicjator moralno-etycznego ruchu musar | 1810 geiger – światło postępu – awraham geiger, inicjator reformy judaizmu | 1838 chafec chajim – światło słowa - israel meir hakohen ישראל מאיר הכהן - założyciel jeszywy w raduniu, propagator czystej i etycznej mowy |1873 bialik – chaim nachman bialik חיים נחמן ביאליק – poeta hebrajski | 1881 kaplan – światło idei – mordechaj kaplan מרדכי קפלן – inicjator judaizmu rekonstrukcjonistycznego | 1887 agnon światło tory - szmuel josef agnon שמואל יוסף עגנון - pisarz hebrajski | 1904 jeszurun – awot jeszurun אבות ישורון poeta hebrajski | 1910 alterman - natan alterman נתן אלתרמן – poeta i dramatopisarz hebrajski |1924 amichaj – światło lodówki - jehuda amichaj יהודה עמיחי - poeta hebrajski |1928 wine – światło człowieka – sherwin wine - inicjator judaizmu humanistycznego |1938 steinzalc – światło kamienia – adin ewen israel עדין אבן ישראל – rabin. autor wersji talmudu we współczesnym hebrajskim |1939 oz – światło pokoju - amos oz עמוס עוז - pisarz hebrajski i izraelski działacz pokojowy | 1939 einstein – arik einstein אריק איינשטיין – piosenkarz i kompozytor izraelski | 2006 pardes lauder – tu: pięcioksiąg we współczesnym żydowskim przekładzie na język polski.