moral-etyka co tydzień (6) – zapałał nienawiścią

Zaktualizowano: 23 lis 2020

tora תורה pięć pierwszych ksiąg biblii. pirkej awot פרקי אבות traktat miszny, dotyczący etyki. jezus ישוע nieuznany w judaizmie mesjasz. budda בודהה hindus, znalazł drogę do szczęścia. kocker rebe קוצקר רבה, menachem mendel morgenstern z kocka, bezkompromisowy chasyd, żądający prawdy.

tora, fragment (6) toldot (rdz. 25,19-28,9)

rdz. 26,7 izaak (יִצְחָק֙ icchák) pytany o rebekę (רִבְקָ֖ה riwka) skłamał mówiąc achotí hi אֲחֹ֣תִי הִ֑וא to moja siostra, bo bał się, że go zabiją, by ją posiąść, bo była urodziwa - טוֹבַ֥ת מַרְאֶ֖ה הִֽוא towat maré hi.

rdz. 26, 15 filistyni פְּלִשְׁתִּ֔ים plisztím zazdrościli izaakowi bogactwa, dlatego wszystkie jego studnie: (piela) zasypali i zatkali סִתְּמ֣וּם וַיְמַלְא֖וּם עָפָֽר sitmúm wajemalúm afár (zatkali i wypełnili ziemią).

rdz. 26,20 gdy izaak wykopał nową studnię, filistyni pokłocili się יָּרִ֜יבוּ jaríwu o nią.

rdz. 27,13-14 rebeka uknuła i pomogła jakubowi (יַעֲקֹ֔ב jaaków) wykraść izaakowi błogosławieństwo należne ezawowi (עֵשָׂ֜ו esaw).

rdz. 27,41 ezaw przez to (piela:) zapałał nienawiścią do jakuba יִּשְׂטֹ֤ם עֵשָׂו֙ אֶֽת־יַעֲקֹ֔ב istóm esáw et-jaaków.

rdz. 28,8 izaak życzy jakubowi לְךָ֖ וּלְזַרְעֲךָ֣ אִתָּ֑ךְ לְרִשְׁתְּךָ֙ אֶת־אֶ֣רֶץ מְגֻרֶ֔יךָ lechá ulezarachá itách lerisztechá et-erec meguréicha - by on i jego potomstwo wzięli w posiadanie kraj, w którym mieszkają.

pirkej awot 1,6 jehoszua ben perachia יהושע בן פרחיה: uczyń sobie nauczyciela עשה לך רב asé lechá raw.

pirkej awot 1,7 nitaj haarbeli נתאי הארבלי: zyskaj sobie przyjaciela קנה לך חבר kné lechá chawér.

pirkej awot 1,8 jehuda ben tabaj יהודה בן טבאי: nie czyń jak doradcy sędziów אל תעש עצמך כעורכי דיינים al taás acmechá keorchéj dajaním.

jezus (mt 6,19 ) budny 1574: nie skarbcie sobie skarbów na ziemi אַל תַּאַצְרוּ לָכֶם אוֹצָרוֹת עֲלֵי אֲדָמוֹת al taacrú lachém ocrót alej adamá.

jezus (mt 6,24) gdańska 1881: nikt nie może dwom panom służyć אֵין אִישׁ יָכוֹל לַעֲבֹד שְׁנֵי אֲדוֹנִים ein isz jachól laawód sznej adoním. nie możecie bogu służyć i mamonie אֵינְכֶם יְכוֹלִים לַעֲבֹד אֶת הָאֱלֹהִים וְאֶת הַמָּמוֹן ejnchém jecholím laawód et haelohím weét hamamón.

jezus (mt 6,34) tysiącl.5: nie martwcie się więc o jutro לָכֵן אַל תִּדְאֲגוּ לְיוֹם מָחָר lachén al tidagú lejóm machár.

jezus (mt 7,1) budny 1574: nie sądźcie aby was nie sądzono אַל תִּשְׁפְּטוּ לְמַעַן לֹא תִּשָּׁפְטוּ al tiszpetú lemaán lo tiszafetú.

budda, ośmioraka ścieżka, 6: słuszne dążenie, wysiłek מאמץ נכון maamác nachon.

kocker rebe: góra płonie ogniem aż do serca nieba הָהָ֞ר בֹּעֵ֤ר בָּאֵשׁ֙ עַד־לֵ֣ב הַשָּׁמַ֔יִם hahár baár baész ad-léw haszamaím (pwt. 4,11), to znaczy – góra płonie aż serca staną się niebem.

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc