moral-etyka co tydzień (50) błogosławieństwo zabijania

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. fragment tory 54. wezot habracha וזאת הברכה oto błogosławieństwo (pwt. 33,1-34,12), zawiera błogosławieństwa mojżesza dla przywódców rodów (szczepów, plemion), z pominięciem szymona. to ostatni fragment tory, czytany w święto radość tory שמחת תורה simchat tora.

skupiając się tu na etycznym wymiarze tory, pomijamy oczywiste błogosławieństwa, zaznaczając kilka uwag mojżesza.

33,9 w przekładzie pardes lauder, dodatek w nawiasach o lewim nieuznającym swych synówi wnuków: i lojalnie wypełnił boski nakaz, żeby ich zabić.

33,17-18 tu również chwałą jest zabijanie dziesiątków tysięcy ludów.

33,20 w błogosławieństwie dla gada גד, że rozszarpie ramię i głowę (swych wrogów) וְטָרַ֥ף זְר֖וֹעַ אַף־קׇדְקֹֽד wetaráf zroa af-kadkód.

33,27 do aszera אשר: wypędzi wroga sprzed ciebie [boga] i powie – zniszcz! וַיְגָ֧רֶשׁ מִפָּנֶ֛יךָ אוֹיֵ֖ב וַיֹּ֥אמֶר הַשְׁמֵֽד wajegarész mipanéjcha ojéw wajomér haszméd!

palma debory (autor: mosze kordowero (1522-1570), tytuł hebrajski תומר דבורה tomer deworá. polskie wydanie: palma dewory. przekład: joanna białek, sacha pecaric. pardes, kraków 2007). etyka w ujęciu kabalistycznym. dzieło omawia trzynaście atrybutów boga i pokazuje jak człowiek winien naśladować swego stwórcę. tutaj używamy częściowo przekładu pardes, częściowo własnego.

5: on [bóg] nie trwa w swoim gniewie na zawsze לא החזיק לעד אפו lo hechzík leád apó.

jezus ישוע (łk 11,41) dawajcie na jałmużnę to, co w środku a wtedy wszystko będzie dla was czyste תְּנוּ לִצְדָקָה אֶת מַה שֶּׁבִּפְנִים וְאָז הַכֹּל טָהוֹר לָכֶם. al ken hizahér pen jechaszách haór aszér bekirbechá.

5 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc