moral-etyka co tydzień (41) boski gniew i zniszczenie czystość serca

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. fragmenty tory 45. weetchanán ואתחנן (pwt. 3,23-7,11).

3,26 (pardes): bóg rozgniewał się (inni też: uniósł, zżymał) na mnie z waszego powodu וַיִּתְעַבֵּ֨ר יְהֹוָ֥ה בִּי֙ לְמַ֣עַנְכֶ֔ם וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֵלָ֑י waitabér jhwh bi weló szamá elái.

4,3 każdego kto poszedł za baal-peorem zniszczył bóg כׇל־הָאִ֗ישׁ אֲשֶׁ֤ר הָלַךְ֙ אַחֲרֵ֣י בַֽעַל־פְּע֔וֹר הִשְׁמִיד֛וֹ יְהֹוָ֥ה kol-haisz aszér halách acharéi baal-peór hiszmidó jhwh.

4,10 (żeby) nauczyli się mnie bać יִלְמְד֜וּן לְיִרְאָ֣ה אֹתִ֗י ilmedún leirá otí.

4,21 i bóg zapłonął gniewem na mnie וַֽיהֹוָ֥ה הִתְאַנַּף־בִּ֖י wajhwh hitanáf-bi.

5,1 (powtórzenie dzisięciorga przykazań)

7,2 (siedem narodów wymienionych) wyniszczysz i zniszczysz je zupełnie הִכִּיתָ֑ם הַחֲרֵ֤ם תַּחֲרִים֙ אֹתָ֔ם hikitám hacharém tacharím otám.

7,5 zburzysz ich ołtarze, zetniesz ich totemy i spalisz w ogniu תְּשַׁבֵּ֑רוּ וַאֲשֵֽׁירֵהֶם֙ תְּגַדֵּע֔וּן וּפְסִילֵיהֶ֖ם תִּשְׂרְפ֥וּן בָּאֵֽשׁ

mesilát jeszarím מסילת ישרים – dzieło chaima moszego (mojżesza) luzzato (1707-1746, poświęcone moralności i etyce, opublikowane w 1740, stało się wkrótce jednym z głównych tekstów studiowanych w uczelniach ruchu musaryzmu מנועת מוסר w europie wschodniej. po polsku w tłumaczeniu z angielskiego andrzeja borowskiego, wydał w 2005 pardes lauder).

czystość הטהרה hatahará – תיקון הלב ומחשבות tikún haléw wemachszawót – naprawa serca i myśli.

jezus ישוע (łk 6,45) z obfitości serca mówią usta jego מִתּוֹךְ הַשּׁוֹפֵעַ בַּלֵב מְדַבֵּר פִּיו mitóch haszoféa baléw medabér piw. (jak masz w sercu, tak przemawiasz).


3 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc