moral-etyka co tydzień (28) – krew, pokora i wstyd

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. dwa fragmenty tory: 29. acharei אחרי (kpł. 16,1 – 18,30) oraz 30. kedoszim קדושים (kpł. 19,1 – 20,28). pierwszy: zarzynanie zwierząt na ofiarę bogu, zrzucanie kozła z urwiska i wysyłanie kozła na pustynię. kto je krew – czeka go śmierć. zakazana jest nagość i stosunki płciowe z osobami zakazanymi (dwadzieścia dwie kombinacje). zakaz oddawania dziecka na ofiarę bałwochwalczą dla molecha, molocha. drugi: zawiera 51 przykazań (zob.tora-co-tydzień-kedoszim) dotyczących różnych kwestii, w tym 22 etycznych, wciąż aktualnych, szczególnie tak ważnych jak nakaz kochania bliźniego, czy mało dziś postrzeganych powszechnie jako w ogóle ważne - zakaz obmowy, zawstydzania, chowania urazy.

pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu), 4,4: rabi lewitas, człek z jawne רַבִּי לְוִיטָס אִישׁ יַבְנֶה mówi: bądź bardzo שְׁפַל רוּחַ szfal ruach - skromny (pardes lauder) pokorny (friedman), bo תִּקְוַת אֱנוֹשׁ רִמָּה tikwát enósz rimá - nadzieją człowieka jest robactwo (pardes lauder) przeznaczeniem człowieka są robaki (friedman).

jezus ישוע (mt 26,68) prorokuj nam, mesjaszu, kto cię uderzył? נַבֵּא לָנוּ, הַמָּשִׁיחַ, מִיהוּ הַמַּכֶּה אוֹתְךָ? nabé lanu, hamaszíjach, mihú hamaké otchá?

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc