moral-etyka co tydzień (26) – szczęście posiadania

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. w tym fragmencie tory (26) szemini (kpł. 9,1 – 11,47) – ciąg dalszy praw tyczących kapłanów, prawa koszernej żywności.

pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu), 4,1:ben zoma בֶּן זוֹמָא mówi: kto jest bogaty? אֵיזֶהוּ עָשִׁיר ejzu aszir? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ hasaméach bechelkó zadowolony z tego co ma. שֶׁנֶּאֱמַר szeneemár jak powiedziano (psalm 128) יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ jegija kapejcha ki tochál aszrejcha wetów lechá (śląskie towarzystwo biblijne): kiedy spożywasz pracę twoich rąk jesteś szczęśliwy i jest ci błogo.

jezus ישוע (mt 26,52) wszyscy miecz dzierżący, od miecza zginą. כָּל הָאוֹחֲזִים בַּחֶרֶב, בַּחֶרֶב יֹאבְדוּ. kol haochzím bachérew, bachérew joawdú.

9 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

chukat חכת prawo (lb. 19, 1-22,1). jest o czym rozmawiać. generalnie mamy tutaj trzy wydarzenia z kategorii cudów, i jedno z kategorii zabijania innych narodów dla korzyści własnych. o cudach lepiej z

korach קרח korach (imię własne) (lb. 16, 1-18,32). no i mamy bunt. co tu się dzieje! festiwal chciwości, zawiści, próżnych ambicji. ten fragment uczy człowieka jak nie postępować w życiu, ale rabini n

szlach שלח poślij (lb. 13, 1-15,41). ten fragment, to w sumie niezła literatura psychologiczna. hebrajczycy w drodze do obiecanej ziemi kanaan, zanim do niej wejdą, posyłają zwiadowców, którzy przynos