moral-etyka co tydzień (22) – wrażliwa dusza

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu). jezus ישוע - nowy testament. w tym fragmencie tory (22) wajekhél (wj. 35,1-38,20) – nie ma kwestii moralno-etycznych, bowiem hebrajczycy zajmują się urządzaniem przybytku (miszkan משכן czyli mieszkania boga).

pirkej awot פרקי אבות 3,4: rabi chanina ben chachinaj רַבִּי חֲנִינָא בֶן חֲכִינַאי uczył, że kto czuwa w nocy נֵּעוֹר בַּלַּיְלָה neór balájla, chodzi drogą samotnie הַמְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ יְחִידִי hamechaléch badérech jechidí, zwraca serce ku marności הַמְפַנֶּה לִבּוֹ לְבַטָּלָה hamefané libó lewatalá, winien jest swej duszy מִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ mitchajéw benafszó.

jezus ישוע (mt 18,7-9) biada człowiekowi, przez którego inni w grzech wpadną אוֹי לָאִישׁ שֶׁהַמִּכְשׁוֹל יָבוֹא דַּרְכּוֹ oj laisz szehamichszól jawó darkó.

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc