moral-etyka co tydzień (20) – pieniądz i dusza

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu). jezus ישוע - nowy testament.

tora - w tym fragmencie (20) tecawé (wj. 27,20-30,10) – jak w poprzednim, nie ma kwestii moralno-etycznych.

pirkej awot פרקי אבות 3,3: rabi chanina ben teradion רַבִּי חֲנִינָא בֶן תְּרַדְיוֹן uczył, że jeśli dwie osoby siedzą i nie studiują tory, to jest to zgromadzenie szyderców בְמוֹשַׁב לֵצִים moszáw lecím.

jezus ישוע (mt 16,26 wujek) cóż pomoże człowiekowi, jeźliby wszystek świat zyskał, a na duszy swej szkodę podjął? כִּי מַה־יּוֹעִיל הָאָדָם שֶׁיִּקְנֶה אֶת־כָּל־הָעוֹלָם וְהִשְׁחִית אֶת־נַפְשׁוֹ ki ma-joil haadám, szeikné et-kol-haolám wehiszchít et-nafszó?

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc