moral-etyka co tydzień (19) – żywcem by pożarł

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu). jezus ישוע - nowy testament.

w tym fragmencie tory (19) teruma (wj. 25,1-27,19) - mojżesz i jego ludzie budują świątynię (miszkan), arkę przymierza i robią utensylia (m.in. menorę) dla boga, więc nie ma tu nic o potrzebach człowieka, w tym moralno-etycznych.

pirkej awot פרקי אבות 3,2: rabi chanina רַבִּי חֲנִינָא mówi: mitpalél מִתְפַּלֵּל módl się za władzę, bo gdyby nie strach przed nią – isz et reehú chajim blaó אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ חַיִּים בְּלָעוֹ człek by człeka żywcem pożarł.

jezus ישוע (mt 15,11) do faryzeuszy w sprawie koszernego jedzenia: nie to co wchodzi לֹא הַנִּכְנָס ló hanichnás, lecz to co wychodzi z ust אֶלָּא הַיּוֹצֵא מִן הַפֶּה elá hajocé min hapé – to kala człowieka זֶה מְטַמֵּא אֶת הָאָדָם ze metamé et haisz.

13 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

moral-etyka co tydzień (20) – pieniądz i dusza

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu). jezus ישוע - nowy testament. tora - w tym fragmencie (20) tecawé (wj. 27,20-30,10) – jak w poprzednim, nie m

moral-etyka co tydzień (18) – oko za oko czcij ojca matkę

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny (talmudu). jezus ישוע - nowy testament. ten fragment tory (18) miszpatim (wj. 21,1-24,18) poświęcony jest w całości pra

moral-etyka co tydzień (17) – dobro nie tylko dobrym

tora תורה - (pięć pierwszych ksiąg biblii), fragment (17) jitro (wj. 18,1-20,23). pirkej awot פרקי אבות - traktat miszny. jezus ישוע - nowy testament. wj. 20,5 ki anochí jhwh elohéicha el kanó pokéd a

© hebrajska kafé projekt | hebrajskakafe@gmail.com

 

563 pne – budda – siddhartha gautama בודהה - סידהארטהה גאוטמה  – inicjator buddyzmu | 100 stary testament תנ"ך – kanon judaizmu | 120 nowy testament ברית החדשה – kanon chrześcijaństwa | 500 talmud תלמוד – komentarz to pięcioksięgu | 1541 wujek – jakub wujek – polski ksiądz, tłumacz biblii | 1700 beszt – światło ogniska - baal szem tow  - israel ben eliezer ישראל בן אליעזר – inicjator chasydyzmu | 1787 kocker rebe – światło prawdy - menachem mendel morgensztern מנחם מנדל מורגנשטרן – rabin w kocku | 1798 mickiewicz – adam mickiewicz – poeta, dramatopisarz polski | 1810 salanter – światło sumienia - israel lipkin misalant ישראל ליפקין מסךנט. inicjator moralno-etycznego ruchu musar | 1810 geiger – światło postępu – awraham geiger, inicjator reformy judaizmu | 1838 chafec chajim – światło słowa - israel meir hakohen ישראל מאיר הכהן - założyciel jeszywy w raduniu, propagator czystej i etycznej mowy |1873 bialik – chaim nachman bialik חיים נחמן ביאליק – poeta hebrajski | 1881 kaplan – światło idei – mordechaj kaplan מרדכי קפלן – inicjator judaizmu rekonstrukcjonistycznego | 1887 agnon światło tory - szmuel josef agnon שמואל יוסף עגנון - pisarz hebrajski | 1904 jeszurun – awot jeszurun אבות ישורון poeta hebrajski | 1910 alterman - natan alterman נתן אלתרמן – poeta i dramatopisarz hebrajski |1924 amichaj – światło lodówki - jehuda amichaj יהודה עמיחי - poeta hebrajski |1928 wine – światło człowieka – sherwin wine - inicjator judaizmu humanistycznego |1938 steinzalc – światło kamienia – adin ewen israel עדין אבן ישראל – rabin. autor wersji talmudu we współczesnym hebrajskim |1939 oz – światło pokoju - amos oz עמוס עוז - pisarz hebrajski i izraelski działacz pokojowy | 1939 einstein – arik einstein אריק איינשטיין – piosenkarz i kompozytor izraelski | 2006 pardes lauder – tu: pięcioksiąg we współczesnym żydowskim przekładzie na język polski.