moral-etyka co tydzień (14) – bóg dręczy ludzi

tora תורה (pięć pierwszych ksiąg biblii), fragment (14) waerá (wj. 6,2-9,35).

pirkej awot פרקי אבות traktat miszny.

wj. 7,20 aharon podniósł laskę i jehafchú kol-hamaím aszér-bajeór ledám יֵּהָ֥פְכ֛וּ כָּל־הַמַּ֥יִם אֲשֶׁר־בַּיְאֹ֖ר לְדָֽם (romaniuk): cała woda [nilu] przemieniła się w krew.

wj. 8,2 awraham wyciągnął rękę i הַצְּפַרְדֵּ֔עַ וַתְּכַ֖ס אֶת־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם żaby pokryły kraj egipski.

wj. 8,13 aharon podniósł laskę i były hakinam baadám uwabehemá הַכִּנָּ֔ם בָּאָדָ֖ם וּבַבְּהֵמָ֑ה wszy na ludziach i na bydle.

wj. 8,19 bóg sprawił, że cały kraj pokrył się הֶעָרֹֽב hearów, czyli (pardes lauder): gromadą rozwścieczonych zwierząt. (według innych): muchami, robactwem, owadami, bąkami.

wj. 9,6 bóg uczynił, że jamát kol mikné micráim יָּ֕מָת כֹּ֖ל מִקְנֵ֣ה מִצְרָ֑יִם (poznańska): padła cała trzoda egipcjan.

wj. 9,10 mojżesz rzucił sadzę, która stała się szechín שְׁחִין֙ wrzodami.

wj. 9,24 bóg spuszczał na ziemię barád weész בָרָ֔ד וְאֵ֕שׁ grad i ogień.

wj. 9,35 serce faraona jechezák יֶּחֱזַק֙ (pardes lauder) faraon stał się bardziej zawzięty. (inni): ociężało, zatwardziało, skrnąbniało, uparte, nieczułe, faraon zhardział.

pirkej awot פרקי אבות 2,9: jochanan ben zakai יוהנן בן זכאי nauczał: jeśliś dużo tory się nauczył, to żadna twoja zasługa, bo po toś stworzony.

3 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

moral-etyka co tydzień (29) – zabijanie, pokora i sumienie

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. fragment tory: 31. emor אמור (kpł. 21,1 – 24,23) prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. jest też historia konwertyty גר ger, który złorze

moral-etyka co tydzień (28) – krew, pokora i wstyd

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. dwa fragmenty tory: 29. acharei אחרי (kpł. 16,1 – 18,30) oraz 30. kedoszim קדושים (kpł. 19,1 – 20,28). pierwszy: zarzynanie zwierząt na ofiarę bogu, zrzucanie

moral-etyka co tydzień (27) – szacunek i wierność

tora תורה - pięć pierwszych ksiąg biblii. dwa fragmenty tory (27) tazrija תזריע (kpł. 12,1 – 13,59) oraz mecora מצורה (kpł. 14,1 – 26,33) – pierwszy zaczyna się od przepisów czystości rytualnej kobiet