top of page
tekstyhebrajskie

mit tory ustnej (6) – tory awrahama i po co nam słówko nie

twierdzenie 3: awraham słuchał przykazań, praw i nauki tory. (według księgi rodzaju 26, 4-5).

rabini mówią, że awraham słuchał praw tory ustnej jeszcze przed otrzymaniem tory w ogóle, podobnie jak robiła to reszta praojców. a jeśli tak było, to dlaczego awraham ugościł przybyszów mlekiem i mięsem zarazem, chociaż tora akurat tego zakazuje. inna kwestia. w torze pojawia się słowo תורתיי - moje tory. ale nie chodzi tu, jak rabini utrzymują, o rzekomo istniejące dwie tory (pisaną i ustna), tylko o prawo (tora) w liczbie, czyli prawa z sufiksem osobowym (torataj) – moje prawa. i jeszcze jeden kontrargument: jeśli torę pisaną żydzi otrzymali kilkaset lat po awrahamie, a rzekomo otrzymali ją razem z torą ustną, to przecież awraham jeszcze nie mógł mieć tory ustnej.

twierdzenie 4: idź za większością. tak mówią rabini, chociaż tora mówi: nie idź za większością w złej sprawie. czyli odłącz się od większości, która czyni zło. jednak talmud jerozolimski lekceważy słowo „nie”. i chociaż wiemy, że tora naucza, by nie iść za większością, która czyni zło, to rabini nauczają: zawsze idź za większością.


(foto: domenico fiasella. awraham i jego goście)




14 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page