komentarz do tory (49) – przeczytaj i pomyśl

ki tecé כי תצא gdy wyruszysz (pwt. 21,10-25,19). w tym fragmencie tory nie ma relacji z postępów w drodze hebrajczyków do miejsca, które mają podbić i zająć, bo wierzą, że tak im nakazał bóg poprzez mojżesza, są natomiast 74 przykazania boga dla swego narodu, z których według naszej rachuby 30 jest godnych uwagi. lektura wszystkich jest bardzo ciekawa, pozwala poznać ówczesne obyczaje, stan prawny i moralny hebrajczyków. z jednej strony, kiedy bierzemy jajka z gniazda, to nie wolno brać także ptaka, a z drugiej strony należy uciąć rękę kobiecie, która przypadkiem dotknie genitaliów mężczyzny, podczas jego kłótni z drugim mężczyzną.

do kobiety wziętej w niewolę po zabiciu jej bliskich, można się zbliżyć dopiero po miesiącu jej opłakiwań. wzruszająca delikatność. natomiast syna nieposłusznego i krnąbrnego należy ukamienować na śmierć. zamiast wychowywać.

mężczyźni w damskie, a kobiety w męskie stroje nie mogą się ubierać. i kto dzisiaj szanuje torę jako źródło prawa, to nie przebiera się. i nie orze wołem i osłem razem i ma szacunek dla zwierząt, ale jeśli brat nie zechce wziąć żony po zmarłym bracie to ta - plunie mu w twarz. tak dzisiaj nakazuje tora. natomiast słusznie nie wolno posługiwać się różnymi miarami, celem oszukiwania klientów.

jest tu wiele przykazań dotyczących relacji seksualnych, małżeńskich, pracowniczych, higienicznych i innych, które współczesne prawo reguluje zgodnie z dzisiejszą wiedzą i moralnością, przez co tora może pozostać dokumentem historycznym bardziej, niż obowiązującego prawa.

cały fragment kończy się powtarzanym wielokrotnie w torze apelem, by pamiętać co naród amaleka uczynił hebrajczykom, gdy wyszli z egiptu i najwyraźniej apel ten jest inspiracją dla dzisiejszych żydów, by pielęgnować pamięć i uważać na uczynki tych, którzy chcieli ich zagładzić i dalej chcą zgładzić, zmuszając żydów do życia w ciągłej traumie.



7 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie