komentarz do tory (23) – rzeczy boskie ludzki świat

pekudéj פְקוּדֵ֤י rozliczenia (wj. 38,21-40,38) – ostatni fragment księgi wyjścia. jego tytuł wydaje się bardzo znamienny. hebrajczycy zajmują się urządzaniem przybytku zwanego מִשְׁכַּ֣ן miszkan (mieszkanie boga), jego wyposażeniem, a także wykonaniem בִגְדֵי־שְׂרָ֖ד ubrań dla kapłanów i בִּגְדֵ֤י הַקֹּ֙דֶשׁ֙ ubrania dla aharona i napierśnika הַחֹ֛שֶׁן hachoszen z dwunastoma szlachetnymi kamieniami (rubin, topaz, szmaragd, karbunkuł, szafir, jaspis, opal, agat, ametyst, chryzolit, onyks, beryl) po jednym dla każdego z plemion.

jest tu zatem dużo narzędzi, przedmiotów, które dzisiaj nie są nieodzowne, a nawet są całkiem zbędne, by wieść życie przyzwoite i moralne. gdyby złożyć ten fragment tory do archiwum, judaizm mógłby jeszcze bardziej skupić się nad kwestiami żywotnymi i ważnymi dla człowieka, narodu i ludzkości. na przykład, jak wyrwać człowieka ze szponów narodu i oddać go światu bez narodów, który jest wolny od uprzedzeń i podziałów i nie ma w nim kwestii, który naród jest wybrany, a który należy podbić i uczynić służebnym. piszemy ten komentarz w dziesiątym dniu napaści i ludobójstwa narodu rosyjskiego na narodzie ukraińskim, a to tylko jeden z przykładów amoralnego życia ludzkości, czy to w imię boga czy to w imię czegokolwiek.

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc