komentarz do tory (22) – życie w obozie

wajakhel וַיַּקְהֵ֣ל zgromadził (wj. 35,1-38,20). zawiera zakaz pracy i rozpalania w domu ognia w sobotę שבת szabat pod karą śmierci. dzisiaj z ogniem utożsamiana jest energia elektryczna, zatem nie wolno korzystać z prądu, włącznie na przykład z samochodem czy windą, nawet jeśli winda jest choćby w szpitalu (ale i tak korzysta się z windy, która zatrzymuje się i rusza sama, automatycznie, i w ten sposób w sobotę nie rozpala ognia), więc powstaje pytanie jaka jest korzyść moralna takiego zakazu i czy rabini gdy będą mieś władzę, będą uśmiercać tych, którzy go łamią. a zatem, po co tego fragmentu tory się naucza i stawia za wzór prawa, skoro jest historią? reszta tekstu to opis zdobienia i wyposażenia משכן miszkanu, czyli namiotu – wędrownej świątyni jak bóg przykazał. jeśli dzisiaj ktoś potrzebuje takiego namiotu, to tutaj ma wskazówki, jak go stworzyć i wyposażyć.

10 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc