komentarz do tory (12) przeterminowane błogosławieństwa

wajechi וַיְחִ֤י żył (בראשית bereszit, rdz. 47,28-50,26).

ostatni fragment księgi bereszit, właściwie zawiera tylko błogosławieństwa jakuba dla swych dzieci, a wśród nich takie passusy (w przekładzie marka pieli), jak jehuda (juda) 49,8 trzymający wrogów za kark, dan, który 49,17 ma być wężem i żmiją kąsającą jeżdźca, by pomścić swój naród, a biniamin to wilk drapieżny, pożerający i rozszarpujący.

także w dzisiejszych czasach, kiedy patrzymy na ten świat, to są bardzo użyteczne błogosławieństwa, by rozprawiać się z wrogami wszelkiego rodzaju. rozprawiać radykalnie i skutecznie. ale dzisiaj przynajmniej trzeba zachować jakieś pozory moralności, okazać litość i miłosierdzie i tym podobne. zatem trzeba to przesłanie ucywilizować i uczynić spójnym z nową moralnością. nauczyć ludzi innych reakcji, powstrzymywania i niszczenia złych emocji. wczoraj, 17 grudnia 2021 odbywał się pogrzeb ucznia jeszywy w izraelu, zastrzelonego dzień wcześniej, najprawdopodobniej przez wroga żydów i dały się tam podczas pochówku słyszeć wołania: נקמה! נקמה! nekamá! nekamá! zemsta! zemsta! – i tak gwałt się gwałtem odciska, idąc w nowy świat ścieżką starożytnych błogosławieństw.

13 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc