auszwic-birkenau - kocker rebe – i światło prawdy

Zaktualizowano: 29 sty 2021

armia sowiecka weszła do obozu auszwic-birkenau 27 stycznia 1945 - w rocznicę śmierci menachema mendla morgensterna, zwanego kocker rebe (bo w kocku działał jako rabin, tam umarł i tam jest pochowany po 19 latach życia w samotności z wyboru, w swoim pokoju w domu, który stoi do dziś u zbiegu ulic polnej i wojska polskiego).

wiemy oczywiście, dlaczego obchodzi się rocznicę wyzwolenia niemieckiego obozu, gdzie zamordowano ponad milion osób z pobudek rasistowskich, zamienionego w muzeum. nie wiemy dlaczego nie obchodzi się rocznicy śmierci człowieka, który poświęcił swoje życie w samo-uwięzieniu w imię miłości do człowieka i do prawdy. awraham jehoszua heszel (abraham jashua heschel) אברהם יהושע השל w książce קוצק - מאבק למען חיי אמת kock – walka w imię życia w prawdzie, pisze, że pierwszą rzeczą jakiej kocker rebe nauczał, była odraza do tego świata, odruch wymiotny na ten świat i jego kłamstwa. cały ten świat nie jest wart jednego westchnienia - tyle heszel i kocker. podczas dzisiejszych online-owych obchodów w muzeum auschwitz jego była więźniarka, dziecko wtedy, dziwiła się jak to być może, że po doświadczeniu zagłady, wojny i obozów, świat niczego nie zrozumiał, nie nauczył się, i dalej są wojny, zniszczenie życia, morderstwa i pogarda do innych ludzi. dlaczego? bo życie na tym świecie to hipokryzja, kłamstwo i chciwość. dlatego rasizm i nienawiść będą trwać, a ich skutkiem będzie krzywda i śmierć. dlatego człowiek nie zrezygnuje z niszczenia ziemi i siebie. dlatego nie będzie obchodów ani transmisji z cmentarza w kocku dnia 27 stycznia, w rocznicę śmierci człowieka, który w imię prawdy mówi prawdę. świat boi się i nienawidzi prawdy.

12 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

behar בְּהַ֥ר na górze (kpł. 25,1-26,2) – ten fragment tory nie opowiada żadnej historii, nic się tam nie dzieje oprócz tego, że kiedy mojżesz משה był na górze synaj סִינַ֖י bóg wyłożył mu swoje praw

emor אמור powiedz (kpł. 21,1 – 24,23) - prawa dotyczące kohenów, kobiet i ożenków, szabatu i świąt. to tutaj jest znane na całym świecie prawo oko za oko עין תחת עין ajn tachat ajn (24.20), które rabi

kedoszim קְדֹשִׁ֣ים święci (kpł. 19,1 – 20,28) czy ten fragment tory należy wyciąć z całości, oprawić w ramki, chodzić po podwórku i głosić jego prawdę? miłość, szacunek do człowieka, miłosierdzie, uc