światowy dzień książki 2020

23 kwietnia to światowy dzień książki. dobra okazja do inauguracji bloga na naszej "półce hebrajskiej". z jednej strony książka to spotkanie z drugim człowiekiem i to może główny powód spotkań – dowiedzieć się, co ktoś ma nam do opowiedzenia. nieważne, czy o kosmosie, kwantach, żabach, czy sąsiadach. ważne, że o tym, co chcesz wiedzieć, bo życzymy spotkań niewymuszanych, pożądanych i chcianych. słuchasz tego, kogo chcesz. gorzej, gdy nie możesz spotkać kogo chcesz. z zasady to spotkania płatne, na szczęście nie ma obowiązku i wielu niechcianych gości możesz uniknąć – vide chłam literaturfabrik – nie płacisz i nie otwierasz drzwi. nie daj, by uwiedli twój portfel (zazwyczaj zdobywasz pieniądz, tracąc cenniejszy od niego czas) piękną okładką. dzisiaj święto nie takich książek. dobieraj sobie rozmówców. w dowolnych językach. my wybieramy hebrajski. w naszym otoczeniu nie na każdym rogu są księgarnie hebrajskie, ale w dzisiejszym świecie to nie problem, bo książki się posyła. są też w formatach elektronicznych itp. kiedyś, żeby przeczytać książkę, gazetę hebrajską, jechałem czterysta kilometrów do stosownej ambasady. dzisiaj, mamy na miejscu na naszej półce małe, ale ważne grono przyjaciół. dzisiaj, klikam nie ruszając się z domu. to wielka zdobycz ludzkości. czekają na mnie miliony woluminów na świecie. ale – żeby przetrwać inwazję - trzeba wiedzieć, kogo wybrać. nie brać wszystkiego i nie płacić za to, co się świeci z góry. przed świadomym czytelnikiem, trudny proces rozwoju. krok po kroku, od książki do książki. od człowieka do człowieka. oczywiście, dobrze gdy obok materialnego, rozwój jest duchowy. gdy duchowy wyprzedza materialny, gdyż materia bez ducha niczym jest. jest niczym marność nad marnościami. jeśli ci z nami po drodze, to na pewno się spotkamy.



9 wyświetlenia0 komentarz

© hebrajska kafé projekt | hebrajskakafe@gmail.com

 

563 pne – budda – siddhartha gautama בודהה - סידהארטהה גאוטמה  – inicjator buddyzmu | 100 stary testament תנ"ך – kanon judaizmu | 120 nowy testament ברית החדשה – kanon chrześcijaństwa | 500 talmud תלמוד – komentarz to pięcioksięgu | 1541 wujek – jakub wujek – polski ksiądz, tłumacz biblii | 1700 beszt – światło ogniska - baal szem tow  - israel ben eliezer ישראל בן אליעזר – inicjator chasydyzmu | 1787 kocker rebe – światło prawdy - menachem mendel morgensztern מנחם מנדל מורגנשטרן – rabin w kocku | 1798 mickiewicz – adam mickiewicz – poeta, dramatopisarz polski | 1810 salanter – światło sumienia - israel lipkin misalant ישראל ליפקין מסךנט. inicjator moralno-etycznego ruchu musar | 1810 geiger – światło postępu – awraham geiger, inicjator reformy judaizmu | 1838 chafec chajim – światło słowa - israel meir hakohen ישראל מאיר הכהן - założyciel jeszywy w raduniu, propagator czystej i etycznej mowy |1873 bialik – chaim nachman bialik חיים נחמן ביאליק – poeta hebrajski | 1881 kaplan – światło idei – mordechaj kaplan מרדכי קפלן – inicjator judaizmu rekonstrukcjonistycznego | 1887 agnon światło tory - szmuel josef agnon שמואל יוסף עגנון - pisarz hebrajski | 1904 jeszurun – awot jeszurun אבות ישורון poeta hebrajski | 1910 alterman - natan alterman נתן אלתרמן – poeta i dramatopisarz hebrajski |1924 amichaj – światło lodówki - jehuda amichaj יהודה עמיחי - poeta hebrajski |1928 wine – światło człowieka – sherwin wine - inicjator judaizmu humanistycznego |1938 steinzalc – światło kamienia – adin ewen israel עדין אבן ישראל – rabin. autor wersji talmudu we współczesnym hebrajskim |1939 oz – światło pokoju - amos oz עמוס עוז - pisarz hebrajski i izraelski działacz pokojowy | 1939 einstein – arik einstein אריק איינשטיין – piosenkarz i kompozytor izraelski | 2006 pardes lauder – tu: pięcioksiąg we współczesnym żydowskim przekładzie na język polski.